Ustawianie zbieżności kół – jakie objawy i skutki złej geometrii?
Zbieżność kół jest jednym z najważniejszych ustawień zawieszenia w naszym samochodzie. Od niego zależy bezpieczeństwo, komfort podróżowania oraz szybkość eksploatacji elementów w naszym aucie.
W celu konfiguracji zawieszenia, ustawieniom poddaje się:
- zbieżność kół,
- kąt ich pochylenia,
- kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy,
- kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.
Wymienione powyżej parametry mają ogromny wpływ na bezpieczeństw jazdy, gdyż prawidłowe ustawienie kół odpowiada za przyczepność opon do asfaltu. Ogólnie rzecz ujmując, zbieżność jest to kąt ułożenia kół na jednej osi względem siebie. Kąt nie jest dostrzegalny gołym okiem, gdyż on sam wynosi od -3 do +3 stopni.
Warto mieć na uwadze, że regulacji można dokonać jedynie w sprawnych technicznie pojeździe – w innym przypadku osoba uprawniona nie będzie w stanie ustawić odpowiednich wartości, ze względu na zbyt duże luzy zawieszenia lub układu kierowniczego.
Kiedy wykonywać regulacje geometrii?
Najlepiej raz na 2 lata po sezonie zimowym, ze względu na zmianę ustawień kątów podczas eksploatacji pojazdu – wywodzi się ona z naturalnego zużycia elementów zawieszenia. Jak również w okresie zimowym jesteśmy narażeni na częstszą jazdę po dużych nierównościach. Jednak w czasie całego roku częste wjeżdżanie na krawężniki, w dziury znajdujące się w jedni, ma duży wpływ na stan geometrii kół. Zbieżność kół należy również weryfikować w autach po kolizyjnych, gdzie uderzenie przesunęło zawieszenie lub elementy podłogi. W sytuacjach gdzie uderzenie przyjęło bezpośrednio koło, może być sytuacja że geometrii nie będzie się już dało ustawić.
Kolejnym powodem do ustawiania geometrii jest wymiana elementów zawieszenia lub opon, bardzo często elementy zamienne różnią się od montowanych podczas produkcji samochodu. Oczywiście różnice są niewielkie dla ludzkiego oka, jednak mają duży wpływ na ustawienia zbieżności. Dlatego po montażu nowych elementów możemy czuć ściąganie na jedną ze stron.
Jazda ze źle ustawioną geometrią będzie skutkowało szybszym zużyciem się elementów zawieszenia, układu kierowniczego, większym zużyciem paliwa oraz startymi od wewnątrz lub zewnątrz oponami osi napędowej.
Gdzie można skontrolować ustawienie geometrii?
Geometrie kół możemy zweryfikować w autoryzowanym serwisie producenta naszego samochodu, lub w specjalistycznym zakładzie posiadającym odpowiednie narzędzia. Nie ma niestety możliwości samodzielnego sprawdzenia ustawień. Osoba weryfikująca musi posiadać również dostęp do danych producenta pojazdu, jakie parametry powinien zachować.
Ciekawostką może być fakt, że pomiary są bardzo dokładne. Według specjalistów, dokonuje się pomiarów z dokładnością do pół milimetra. Operację regulację dokonuje się z obu stron samochodu, nakrętką zamontowaną na drążku kierowniczym.
Ile kosztuje ustawienie zbieżności kół?
W zależności od modelu auta, typu napędu koszt usługi powinien mieścić się w przedziale od 50zł do 150zl.
Po wykonanej usłudze najlepiej wykonać jazdę testową i zweryfikować tor jazdy samochodu, ustawienie kierownicy oraz komfort podróżowania.
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.