Wymiana oleju silnikowego od A do Z
Wszystkie pojazdy spalinowe do poprawnego funkcjonowania wymagają oleju silnikowego, jego podstawowym zadaniem jest ochrona ruchomych części przed zatarciem. Czyli podstawowym zadaniem jest smarowanie, ale czy coś jeszcze? Oczywiście, olej poza smarowaniem ma za zadanie antykorozyjne, oczyszczające oraz chłodzące.
Ciekawostką może być również fakt, że olej spełnia swoje zadanie nawet na wyłączonym silniku. Na takich elementach jak turbosprężarka, tłoki, rozrząd czy wał korbowy utrzymuje się cienka warstwa film olejowego. Dzięki czemu przy ponownym uruchomieniu silnika, elementy te posiadają wstępne smarowanie. Jednak warstwa ta jest naprawdę cienka i nie należy korzystać z pełnej mocy silnika dopóki ten nie osiągnie temperatury pracy – a olej będzie na tyle rzadki że zapewni kompletą ochronę.
Rodzaje olejów silnikowych
Klasyfikacja olejów silnikowych jest mocno skomplikowana, dzieli się na 6 klas zimowych oraz 8 klas letnich. Te zimowe oznaczone są literkę W.
Poniżej lista najpopularniejszych olejów silnikowych:
- 0W-20
- 0W-30
- 0W-40
- 5W-20
- 5W-30
- 5W-40
- 10W-40
- 10W-60
- 15W-40
Wymogi producentów samochodów są tak wygórowane w dzisiejszych czasach, że nie ma możliwości stworzenia jednego czy dwóch rodzajów olejów silnikowych. W zależności od obróbki ropy naftowej, olej może zostać sklasyfikowany do 5 grup.
- Grupa I – olej po pierwszej obróbce destylacji ropy naftowej, wycofany ze względu na brak kompatybilności z nowoczesnymi silnikami.
- Grupa II – otrzymujemy ją z uszlachetnienia produktu z grupy pierwszej. Oleje z grup I oraz II to oleje mineralne. Często wykorzystywane błędnie, gdy zużyty silnik zaczyna „brać” olej.
- Grupa III – kolejna wersja zastosowaniu uszlachetniacza na czele z kilkakrotnym krakingiem w wraz z wodorem.
- Grupa IV – grupa mocno zaawansowanych technologicznie olei, poprzez zastosowanie syntezy chemicznej;
- Grupa V – najbardziej zaawansowana grupa olei silnikowych.
Potocznie oleje silnikowe dzieli się na :
- Mineralne
- Półsyntetyczne
- Syntetyczne
Oleje silnikowe półsyntetyczne oraz syntetyczne produkuje się z mieszanki grup opisanych powyżej. Te pierwsze złożone są z grup I i II połączone z wyższymi grupami, o dokładnej jakości decyduje minimalna zawartość składu chemicznego. Oleje syntetyczne za to zawierają bazę z grup III, IV oraz V, są to oleje wyprodukowane do celów specjalnych.
Co ile wymieniać olej silnikowy
Tutaj zasada jest bardzo prosta i nie ma znaczenia jakie auto posiadacie, małe, duże, szybkie oraz na jakim paliwie. Too bez znaczenia bo zasada mówi że serwis oleju powinien być wykonywany raz w roku co 10 – 15 tyś kilometrów. W ten sposób zapewnimy dobra kondycję naszego silnika, a pamiętajmy że olej silnikowy ma właściwości czyszczące oraz konserwujące. Olej przepracowany traci swoje możliwości, co pogarsza stan silnika pojazdu.
Koniecznie podczas wymiany, pamiętajcie o podmianie zużytych filtrów. Dobrze sobie zrobić nawyk wymiany kompletu, a nie tylko filtra oleju. Producenci nowych aut często próbują nas przekonać że wymiana oleju co 30 tyś km byłaby wystarczająca, co nie jest prawdą!
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.