Jak często wymieniać płyn chłodniczy? Sprawdzamy opinie specjalistów.

Poza paliwem, płyn chłodniczy jest najważniejszą cieczą eksploatacyjną w każdym samochodzie. Jego zadaniem jest zapewnienie prawidłowej pracy układowi chłodzenia, a więc ochrona silnika przez przegrzewaniem się i zniszczeniem. Temperatura krzepnięcia samochodowych płynów jest znacznie niższa niż  w przypadku wody, zaś ich temperatura wrzenia jest wyższa niż w przypadku wody. Takie właściwości sprawiają, że silnik może być eksploatowany bez większych obaw, że dojdzie do korozji. Rola płynu w każdym samochodzie jest więc nie do przecenienia i nie warto oszczędzać na wymianie chłodniczego płynu, ponieważ może to doprowadzić do tego, że w przyszłości konieczne będą znacznie droższe naprawy. Jak często należy wymieniać płyn, jak to robić i co jeszcze należy o nim wiedzieć? Poniżej znajdują się najważniejsze informacje na jego temat.

Co powoduje starzenie się chłodniczego płynu?

Starzenie się płynu jest bezpośrednio spowodowane korozją układu chłodzenia, a to powoduje, że na elementach układu osadzają się substancje wytrącone z płynu. W rezultacie z biegiem czasu skuteczność chłodzenia jest coraz niższa, a silnik jest coraz bardziej narażony na przegrzewanie się. Kolejnym skutkiem jest niższe ogrzewanie wnętrza pojazdu, co jest bardzo ważne w okresie jesiennym i zimowym. W skrajnych sytuacjach zaniedbanie tego rodzaju może poskutkować koniecznością wymiany chłodnicy na nową, co generuje niepotrzebne koszty.

Dlaczego wymiana płynu jest ważna?

Poza wymienionymi wyżej skutkami używania pojazdu ze starym płynem, istnieje jeszcze kilka powodów, dla których płyn warto wymieniać regularnie. Jednym z nich jest na przykład to, że stary chłodniczy płyn może prowadzić do wielu usterek w samochodzie. Może on być główną przyczyną blokowania się termostatów oraz elektrozaworów, a wysokie ciśnienie i temperatura w tym wypadku mogą doprowadzić do gwałtownego rozszczelnienia układu czy nawet unieruchomienia pojazdu.

Dodatkowo w niektórych modelach samochodów elektrozawory i termostaty są bezpośrednio połączone z pompą wody, co sprawia, że awarie mogą dotknąć kolejnych systemów. Summa summarum regularna wymiana płynu zapewnia pojazdowi znacznie niższą awaryjność, a kierowcę może uchronić przed sporymi wydatkami.

Jak często należy wymieniać płyn w układzie chłodzenia?

Eksperci twierdzą, że płyn w układzie chłodzenia po raz pierwszy powinien być wymieniony po około pięciu latach od daty wyprodukowania samochodu, chociaż zdarzają się modele, w których deklaruje się siedem lat przydatności płynu od momentu powstania pojazdu. Tyle czasu potrzebuje on, żeby utrzymać maksimum swoich właściwości, ale tylko na początku, ponieważ od tego momentu płyn powinien być wymieniany średnio co dwa lata. Niektórzy producenci ustalają konkretne odstępy czasowe w kwestii wymiany płynu eksploataycyjnego, które są dostosowane do konkretnych modeli.  Warto podkreślić, że instrukcje do aut w ogóle nie przewidują wymiany płynu, ponieważ zakłada się, że konieczna będzie prędzej czy później naprawa układu chłodniczego, a wówczas i tak trzeba wymienić płyn.

Ile kosztuje wymiana płynu w warsztacie?

Osoby, które decydują się na wymianę płynu w warsztacie, muszą liczyć się z kosztem oscylującym między 50 a 100 złotymi i dodać do tego jeszcze koszt samego płynu. Cena ta jest zależna od warsztatu, a czesto również od części Polski, w jakim on się znajduje. Warsztaty prowadzone w większych metropoliach są znacznie droższe niż te na wsiach. Wyższa może się tam okazać również cena za ten sam płyn. Chłodniczy płyn kosztuje od 5 do 20 złotych za litr i jest uzależniona od składu oraz marki. Można również zdecydować się na wymianę płynu na własną rękę. Warto jednak dowiedzieć się, jak to zrobić, aby nie zaszkodzić pojazdowi, a przede wszystkim sobie.

Jak samodzielnie wymienić płyn w układzie chłodzenia?

Wielu producentów przestrzega przed tym, aby nie mieszać nowego płynu ze starym, ponieważ będzie to miało zły wpływ na działanie układu chłodzenia. W praktyce jednak takiej sytuacji nie da się uniknąć. Dlatego też nie ma sensu silić się na czyszczenie całego układu z wielką dokładnością, a tym bardziej nie można używać w tym celu wody. Najważniejsze jest to, żeby przeprowadzać wymianę płynu wyłącznie wtedy, kiedy silnik jest zimny. W przeciwnym razie zajmujący się tym człowiek może poważnie poparzyć się rozgrzaną cieczą. Wystarczy zajrzeć do chłodnicy i spuścić stary płyn, który jeszcze się w niej znajduje, a następnie odpowietrzyć cały układ i nalać do niego odpowiednią ilość nowego płynu. Po wlaniu nowego płynu należy odpalić silnik i doprowadzić go do normalnej temperatury przez ustawienie maksymalnej temeratury ogrzewania, a następnie zaczekać aż silnik wystygnie i dolać jeszcze płyn. Wystarczy kilkanaście minut pracy silnika, aby cały system samoczynnie się odpowietrzył. Cały proces wymiany płynu zgodnie z zaleceniami nie powinien zająć więcej niż dwie godziny, a doświadczeni w tym kierowcy mogą przeprowadzić ten proces nawet w godzinę.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.